vineri, 14 mai 2010

Invata de la cei buni

Invata de la cei buni

Mihai Leu (pilot) si Flavius Cimpeanu (co-pilot) participa impreuna la Campionatul National de Raliu. Cunostintele lor din domeniu sint incontestabile si ne-am gindit sa le exploatam in favoarea noastra, a soferilor amatori, zilnic in trafic
, si nu o data cu atitudini de profesionisti ai volanului.

Invata de la cei buni

Pozitia la volan:

Este important sa fii cit mai relaxat la volan, piciorul sting trebuie sa poata apasa pedala de ambreiaj pina la capat fara a fi intins complet - genunchiul sa fie un pic flexat in aceasta pozitie.
Atentie insa - trebuie sa ai libertate pentru a actiona frina lejer cu piciorul drept, fara sa te lovesti de volan sau sa fie nevoie sa treci de pe acceleratie pe frina dintr-o pozitie nefireasca, din lateral.

Miinile se asaza pe volan pe pozitiile acelor de ceasornic: 9 si 15 sau 10 si 10. Nu-ti lasa scaunul prea pe spate: la volan te urci sa conduci, nu sa dormi. Bratele trebuie sa fie usor arcuite, nu intinse la maximum, si daca ti-ai reglat bine scaunul, asezate corect pe volan, miinile vor fi cam la acelasi nivel cu umerii.

Niciodata miinile nu trebuie incrucisate.
Trebuie sa se urmareasca una pe cealalta, iar schimbarile de pozitie se fac trecind miinile una peste alta si niciodata pe dedesubt. De asemenea, la abordarea virajelor nu se va apuca niciodata volanul din interior
- asta e obiceiul soferilor de troleu, prietene - ei au volane mari, asezate paralel cu podeaua...

Cum conduci:

Intotdeauna soferii mai experimentati au tendinta de a merge mai sportiv, cu abordari mai curajoase a virajelor. Desi pentru sofer este placut si antrenant, condusul sportiv este total neplacut pentru pasageri. Condusul "pe strada" trebuie sa cuprinda urmatoarele aspecte: sa ajungi cit mai repede
la destinatie, cu consum cit mai mic de combustibil, iar pasagerii sa nu se plinga ca "ai carat saci de cartofi".
Pentru a realiza acest lucru trebuie evitate frinarile si accelerarile bruste, frina de picior sa fie bine compensata de frina de motor, iar abordarea virajelor sa fie cit mai precisa, cautind viteza potrivita.

Pentru soferii "sportivi":

Condusul sportiv, la nivel de amator, nu este recomandat. Totusi, daca te apuca "vitejia" pe sosea, ai in vedere urmatoarele aspecte: nu frina in timpul virajelor, incearca sa stabilesti viteza de abordare si trasa eficienta
din primele momente; depasirile trebuie facute ajutindu-te cit mai mult de viteza pe care o ai, la aspiratie, cum se spune, fara a-i incurca pe cei din fata.
Daca nu ti-a dat nimeni flash-uri in timp ce depasesti inseamna ca esti cu adevarat bun; foloseste frina de motor impreuna cu frina de picior inaintea abordarii virajelor strinse; nu trage frina de mina pe acele de par
, desi tentatia e mare - spatele masinii va derapa si te poti trezi pe sens opus, asezat pe toata latimea drumului; bruscheaza cit mai putin volanul, atit la depasiri cit si la abordarea virajelor - soferii buni au nevoie de mai putine ajustari de directie.


Abordarea virajelor: in functie de tipul tractiunii, accelerarea in viraj difera. Astfel, daca masina are tractiune-fata (cea mai des intilnita varianta), accelerarea se face progresiv pe tot parcursul virajului.
Daca tractiunea este pe spate, atunci se va accelera, tot progresiv, din momentul in care virajul incepe sa se deschida si ii poti vedea finalul. Bruscarea acceleratiei poate duce oricind la derapaje surprinzatoare si de cele mai multe ori neplacute.

Daca tractiunea este integrala, se poate utiliza oricare din cele doua de mai sus, recomandata fiind accelerarea pe parcursul virajului chiar daca masina (pe suprafete alunecoase) are tendinta sa "plece" putin. Este mult mai bine sa gestionezi masina pe viraj din acceleratie decit din frina.
Coboririle virajate sint cele mai solicitante, atit pentru masina, cit si pentru sofer. Principala problema care apare este incalzirea puternica a frinelor, care poate duce chiar la pierderea completa a lor. Din aceasta cauza e bine sa se utilizeze concomitent frina de picior si frina de motor.
Spre exemplu, la apropierea de un ac de par, calcam usor frina si schimbam vitezele catre treapta 1, folosind-o chiar si pe aceasta daca sintem pe zapada, astfel incit la intrarea in viraj frina de picior sa fie eliberata complet.
Depaseste bine! Cele mai bune depasiri sint cele la aspiratie. Cum se face acest lucru? Dupa ce te-ai asigurat
ca nu vine
nimeni din fata, accelerezi si te apropii de cel pe care urmeaza sa il depasesti. Cam de la 10 m de el vei incepe sa simti aspiratia (golul de aer in care masina ta intimpina cea mai putina rezistenta aerodinamica) - atunci accelerezi si efectuezi depasirea.
Ai sa fii surprins ca nu a mai trebuit sa treci intr-o viteza inferioara, sa turezi motorul inutil si ca depasirea s-a realizat ultrarapid, fara nici un efort. in cazul in care o astfel de depasire nu este posibila, va trebui sa facem o combinatie intre modul descris mai sus si o reducere intr-o treapta inferioara pentru a capata un pic mai multa putere.
E recomandat ca, pe cit posibil, sa schimbam intr-o treapta superioara dupa terminarea depasirii sau cit mai aproape de incheierea ei.
Protejeaza-ti masina! in oras utilizarea frinei de motor este folositoare mai mult iarna, in rest frina de picior e cea recomandata. Frina de motor solicita mult transmisia masi-nii. De aceea in traficul urban, unde reducerile de viteza sint numeroase, nu e recomandata decit cind este absolut necesara. in plus
, pastreaza masina cit mai mult timp in sarcina, folosind ambreiajul cit mai putin.
Una dintre cele mai daunatoare actiuni asupra ambreiajului si a transmisiei e "liniuta" la semafor - atit de des intilnita la "pilotii" urbani din Rominia.

Cum stii ca frinele sint bune? Accelereaza rectiliniu si opreste brusc - traiectoria masinii in momentul frinarii sa fie perfect dreapta (daca la oprire e chiar si foarte putin deplasata de la directie, mergi la service). in plus, senzatia pe care o ai in masina sa fie ca si cum ceva te-ar trage inapoi. Daca nu ai aceasta senzatie inseamna ca amortizoarele nu sint in regula.
Verificarea directiei se face simplu: iei miinile de pe volan, in mers, si daca masina "trage" stinga/dreapta ai probleme
. Atentie insa ca aceste simptome pot aparea si daca ai o roata mai dezumflata sau frina blocata (ori prea strinsa) pe acea roata.

ABS si ESP - siguranta obligatorie

Este ideal pentru siguranta ta si a celor din jur sa ai masina dotata cu ambele sisteme, pentru ca se completeaza de minune.

ABS-ul (Anti Blocking System)
nu permite blocarea rotilor la frinari violente, crescind eficienta frinei si diminuind distanta
de frinare. Acesta nu poate fi decuplat de la bord - asta in cazul in care te-ai fi gindit la niste derapaje controlate...

ESP (Electronic Stability Programme)
are rolul de a mentine masina stabila, pe trasa ideala, chiar daca volanul este miscat brusc. Decuplarea acestui sistem nu este recomandata, nici macar soferilor experi­mentati, in trafic, iar pilotii nu fac niciodata astfel de gimbuslucuri.
Decuplarea ESP-ului poate face masina sa danseze cit de cit controlat, dar in acest caz ar fi bine sa nu fie nici o masina in jurul tau si sa te afli pe un teren cit mai drept si cu o suprafata de rulare cit mai lata.

Mihai Leu si Flavius Cimpeanu te sfatuiesc sa ai un stil de conducere cit mai preventiv. Lasa partenerii la trafic sa intre in banda sau de pe o strada laterala, cind semnalizeaza acest lucru, aratind ca esti un gentleman. Si ai grija la o categorie de participanti la trafic tot mai numeroasa, care se misca foarte repede
si aproape imprevizibil: motociclistii."

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu